Sunday, April 19, 2009

Pastele la romani

Romanul plecat prin Occident e de regula destul de usor de recunoscut inainte chiar de a deschide gura. Intrezarirea a doua perechi de picioare la deschiderea usilor metroului ma face sa-mi ridic nasul din cartea de pe genunchi. Doamna intr-un elegant deux-pièces alb-negru, gambe perfecte, inele de aur pe toate degetele si pantofi ascutiti din imitatie de piele. Nelipsita poseta de musama si pardesiu de piele turceasca. Domnul, si el elegant, costum si palton trei-sferturi, accesorizate de un inel-stampila (in limbaj comun "ghiul" - grrrrr insasi sonoritatea cuvantului imi provoaca fiori). Odrasla primenita si ea de sarbatoare.

Deduc ca vor cobori la aceeasi statie de metrou ca si mine. Nerabdarea in a-mi confirma ipoteza ma face sa-mi ciulesc urechile la scurtul schimb de replici intre mama si fiu. Neconcludent. Usor dezamagita, imi intorc privirea catre cartea de pe genunchi, consolandu-ma cu gandul ca nu mai e mult pana la Maubert-Mutualité, statia unde trebuia sa cobor. Am un oarecare sentiment de satisfactie cand, ajunsa la destinatie, banuiala mi se confirma. Nu stiu exact cum se ajunge la biserica ortodoxa romana, dar sper sa ma pot tine dupa cuplul in cauza. Domnul se opreste parand ca recunoaste pe cineva. Continuand sa merg in spatele doamnei cu copilul, un Hristos a-nviat imi starneste un zambet in coltul gurii. Am avut dreptate. Mai mereu am.

Pe scarile rulante de la iesire un grup de domnisoare cochete imi atrage atentia. Hai, fata, scoate odata umbrela aia, nu vezi ca ploua?! Le-am recunoscut si pe ele inainte de a le auzi.

In aceasta dimineata tarzie de duminica, cautarea luminii in suflet si a sentimentului de acasa ne uneste pe toti in drumul catre biserica romaneasca din Paris. Ploua marunt si des peste telefoanele mobile (pen)ultima generatie ale credinciosilor ce, neavand loc in biserica, asista la slujba de Paste prin intermediul ecranului plat agatat la intrare.

Cateva personaje, in ordine aleatorie: pitzipoanca cu botic, doamna de etnie rroma cu mana intinsa intu primirea cuvenitei pomeni pascale, studenta chic, baiatul cu cercel in ureche si cel cu adidasi noi (sau era acelasi?!), domnisoara cu bucle de ocazie, vanzatorul de lumanari, doamna-cu-copil (Stai, draga, potolit, nu pot sa te iau in brate ca ma doare spinarea! - ce te doare?! aah, spi-na-rea!).

Si altii. Fiecare pregatit de sarbatoare cu ce a considerat ca fiind hainele bune. Indispensabile pentru primirea luminii in suflet. Si cum primirea luminii e un lucru important, n-ar fi bine totusi sa ne strecuram printre toti oamenii astia care asteapta in ploaie in fata bisericii pentru ca in mod vizibil nu mai e loc inauntru; sa ne strecuram usor pana in fata daca se poate. Daca nu, mai impingem putin. Las' ca se dau ei la o parte. Ei, asteapta! Hai ca merge. Hristos a inviat si la romanii din Paris.








7 comments:

  1. Hristos a inviat...Paste fericit scumpa mea....te pup

    ReplyDelete
  2. Dar ...
    TU de unde dracu ai venit?
    Oare familia ta de acolo... de la mama dracului...
    nu seamana cu cea descrisa mai sus? Sau cel putin semana.
    Mi-e sila de voi!

    ReplyDelete
  3. Pun pariu oricand ca sunt mai romanca decat multi. Fie si numai prin prisma faptului ca sunt nevoita sa lupt zilnic cu prejudecatile legate de originea mea, sa ma justific, sa-mi apar tara si compatriotii, sa invit la a ne cunoaste.

    Familia despre care vorbesti e, dupa cum ai spus, "descrisa", nu cred sa fi facut vreo judecata de valoare. Si daca as fi facut nu cred ca as avea de ce sa ma scuz. Prostul gust si proasta crestere exista peste tot, nu numai la romani. Si a le observa/ critica pe alocuri nu inseamna a stigmatiza un intreg popor. Cand mi se spune ca romanii sunt hoti si cersetori, ma intristeaza, dar nu ma simt. Cand ii vad pe cate unii mandri ca isi poarta echipamentul de sport la biserica, am dreptul sa ma amuz? Poate ca nu, pentru ca facem parte din acelasi popor?

    Regret ca faptul de a remarca niste stridente e atat de deranjant.

    ReplyDelete
  4. Crezi cu adevarat ca opinia ta conteaza?
    Crezi ca poti schimba lumea?
    Daca tot traiesti aici,cum se face ca n-ai invatat inca sa fii indeferenta ca si "ei"?
    Am simtit in expunera ta o nuanta de superioritate...De aceea am "exagerat" un pic cu primul comentariu. Adica nu-mi place cand cei care au reusit sa se "integreze" mai usor,incep sa se creada superiori.
    As dori sa stiu ce varsta ai...poate asta ar explica totul.

    Sebastian

    ReplyDelete
  5. Pot,chiar,sa exemplific sentimentul tau de superioritare:
    "in limbaj comun "ghiul" - grrrrr insasi sonoritatea cuvantului imi provoaca fiori). "(intreaba-ti parintii daca nu cumva s-au dus pina in Moscova "pe timpuri" ca sa-si cumpere ghiuluri sa aiba ce sa va lase mostenire...)
    "Am avut dreptate. Mai mereu am." Trebuie sa-ti dea cineva dreptate ca s-o ai...
    "Le-am recunoscut si pe ele inainte de a le auzi."
    Dupa parerea mea tu simti nevoia sa fii remarcata...
    Iti doresc succes!
    Puteai, dealtfel sa mergi la o alta biserica...
    doar stiai de anul trecut ce fel de lume o sa aflii acolo.
    Nici mie nu-mi plac apucaturile romanesti, dar au si ele o culoare amuzanta...Si vrind nevrind avem aceleasi origini si implicit aceleasi "apucaturi...

    Sebastian

    ReplyDelete
  6. Draga Sebastian,

    Iti multumesc pentru atentia pe care mi-o acorzi citindu-mi povestile. Iti inteleg opinia, mi-am pus si eu cam aceleasi probleme ca si tine cand, revenind de la biserica, singura, prin ploaie, si putin dezamagita, am inceput sa scriu asta. Poate ca ai dreptate in privinta acelui usor sentiment de superioritate, dar crede-ma ca nu are nicio legatura cu faptul ca sunt "mai integrata" decat altii. Am mai spus si mai sus, prostul gust si proasta crestere exista peste tot, la toate popoarele, si da, daca le remarc, consider ca imi pot permite sa le comentez, ca e vorba despre romani sau nu. In cazul de fata a fost vorba, tant pis, cum zice francezul indiferent :). Dar se putea la fel de bine sa fie vorba despre niste francezi, sau americani, sau ce vrei tu. Crezi ca atunci ai mai fi reactionat asa? Nu vreau sa incerc sa ma scuz, dar cred ca am fost inteleasa putin gresit...

    Ma pot lauda cu faptul ca am un oarecare talent in a recunoaste originea oamenilor intalniti intamplator pe strada, sau in metrou etc. Stiu, si sunt intru totul de acord, ca oamenii nu trebuie judecati dupa aparente, dar totusi aceste aparente imi transmit niste indicii atat de puternice incat rareori ma insel. Asta datorita faptului ca am lucrat o vreme intr-un magazin de suveniruri unde am vazut mii de turisti din toata lumea, si asa am invatat sa-i recunosc.

    Am 25 de ani, si nu mi-am exprimat opinia in ideea de a schimba ceva, cu atat mai putin lumea, ci de a le povesti prietenilor mei de acasa impresii din viata mea de aici. Poate ca la varsta mea simtim nevoia sa fim remarcati, cum spui tu, dar te asigur ca la capitolul asta domnisoarele de care vorbeam, impodobite multicolor, sclipitor si galagios, ma intrec fara nicio urma de indoiala.

    A fost prima data cand am fost la acea biserica, si sincer, nu cred ca ma voi mai duce de vreo sarbatoare. Si daca am facut-o, sa stii ca a fost tocmai din dorul de casa si sentimentul de a impartasi ceva cu "ai mei". Dar tot ce am simtit au fost coate in stanga si-n dreapta de la romanii ambitiosi din multime.

    In niciun caz nu imi reneg originile, DA, evident, avem farmecul nostru, si "apucaturi" amuzante, dar nu toate sunt asa si nici nu ma identific cu toata lumea.

    Tu ce ne poti povesti din Paris?

    ReplyDelete
  7. Buna!
    Daca ai 25 de ani inseamna ca aveai vreo 10 ani cind eu am venit la Paris.
    As avea foarte multe de povestit,dar nu prea cred ca ar fi interesant pentru "cei de acasa" cum le spui tu.
    Cele descrise de tine le vad si eu de aproape 15 ani. Nu-mi plac dar am inceput sa le tratez cu indiferenta.
    Dupa parerea mea faci o mica gresala cind incerci sa le spui "celor de acasa" viata de emigrant la Paris. Deja, cei de acasa care au reusit sa aiba un job bun, ne privesc de parca am fi ultimii ratati. Aproape de fiecare data ma intreaba de ce continuu sa ramin la Paris, ca doar si acasa au inceput sa se miste lucrurile...
    Vreau sa te asigur ca ceea ce veizi astazi la romanii din Päris este deja ameliorat. Daca vedeai comportamentul de acum 15 ani...Cind se adunau toti osenii la Gare de Lyon sau Défense.Cind la fiecare intrare de magazin era unul care vindea "Le Réverbéré"(adica cersea)
    Ce ai fi facut atunci? I-ai fi expulzat pe toti.
    Poate ca vreo unul dintre aceeia a facut posibila prezenta ta aici.
    Sa stii ca nu toti am emigrat din aceleasi motive...Dar majoritatea au facut-o din lipsa banilor. Si cei din nordul Romaniei , te asigur ca au venit aici sa "faca bani".Desi nu ne place asta-i adevarul.Multi au si reusit...Acum prin faptul ca se imbraca "de firma" vor sa aret ca au reusit.Dac o sa spui ca este gresit sunt de acord cu tine! Sa stii insa ca : fericirea , buna-starea , bogatia etc. se intimpla numai in capul nostru...Sunt emotii care ne umplu de adrenalina ,testosteron si altele...
    LASA LUMEA SA SE SIMTA BINE !!!

    Sebastian

    ps.
    dialogul ramane deschis!

    ReplyDelete